Sanna Antikainen " On asioita joihin on vain tartuttava, sillä muuten ihminen ei ole ihminen vaan vain rikkahippunen."

Ensin vietiin lomarahat - nyt halutaan viedä autotkin alta pois

  • Ensin vietiin lomarahat - nyt halutaan viedä autotkin alta pois

Keskustalainen liikenneministeri Anne Berner kertoi Suomen Kuvalehden haastattelussa, kuinka dieselautojen myynti tullaan kielletämään Suomessa jollain aikavälillä. Tätä Berner perustelee ilmastonmuutoksen ehkäisyllä.

Tällä hetkellä Suomen osuus maailman päästöistä on hurjan 0,1 prosentin luokkaa. Liikenteen osuus tästä on Suomessa noin viidennes. Bernerin ehdotus dieselautojen kieltämisestä ilmaston hyväksi on lähinnä naurettava.

On selvää, että kaikki tunnustavat ilmastonmuutoksen ongelmana, mutta keinojen sen hillitsemiseksi tulee olla järkeviä. Esimerkiksi suomalaisen teollisuuden ajaminen Kiinaan liian kunnianhimoisella (siis typerällä) ilmastopolitiikalla saastuttaa maailman mittakaavassa enemmän, koska kiinalaiset tehtaat saatuttavat enemmän kuin suomalaiset.

Jos siis jotakin halutaan tehdä ilmaston nimissä, olisi ilmastovero erityisen saastuttavien maiden tuontituotteille parempi ratkaisu.

Dieselautoja ei siis tarvitse kieltää edes ilmastoon vetoamalla. Sen sijaan dieselautojen käyttövoimavero tulisi poistaa ja samanaikaisesti tulisi laskea sekä bensiinin että dieselin pumppuhintaa vähintään 25–30 senttiä. Näin varmistetaan, että ihmisten liikkumiskustannukset alenevat ja myös teollisuuden kilpailukyky kohennee logistiikkakustannusten alennuttua.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (7 kommenttia)

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

On melko kiistatta osoitettu, että suomalainen autoilija tuottaa vuodessa noin yhden tonnin enemmän hiilidioksidia, kuin mitä silloin, jos käytettäisiin rahasta välittämättä tällä hetkellä puhtainta mahdollista tekniikkaa.

On myös kiistatta osoitettu, että yhden co2-tonnin päästökiintiön hinta on noin 15 euroa. Hiilidioksidin määrää voi pienentää vielä halvemmallakin, mutta ei välitetä siitä.

Jos siis suomalainen autoilija vain suostuisi maksamaan vuodessa valtiolle 15 euroa ja valtio käyttäisi tuon rahan päästöjen pienentämiseen, ei mitään ongelmaa olisi.

Käyttäjän ToniRintala kuva
Toni Rintala

"Hiilidioksidin määrää voi pienentää vielä halvemmallakin, mutta ei välitetä siitä."

Ja miksi pitäisi hiilidioksidin määrää pienentää lainkaan? Sitähän on yhä liian vähän ilmakehässä.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Sillä saa älämölön loppumaan ja sillä puolestaan on merkittävä vaikutus kansalaisten viihtyvyyteen.

Käyttäjän OksanenIlona kuva
Ilona Oksanen

Bernerin tuubataaba jutut voi jättää omaan arvoonsa.

Bosch kehitti ratkaisun joka puhdistaa dieselien päästöt tehokkaasti, yksinkertaisesti ja halvalla - "voimme lopettaa keskustelun dieselin kuolemasta"

https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/bos...

Esimerkiksi tästä.

Luxemburgin veroparatiisiministeri ja muut hallituksen miljonääriministerit eivät elä tässä maailmassa.Diesel ja bensa autot eivät katoa mihinkään maailmasta,vai kuvitteleeko suomen hallituksen juoksupojat ja tytöt että usa jne.ottaa niiden vikinät huomioon,saatikka eu:johtajien nillitykset,kun usa on eu:n pomo ja nämä heikot johtajat alusmaissa ainoastaan sirkusta varten "kansalle"jätetty mm.suomessa.

Mitä tulee ilmastonmutokseen anekauppa suomalaisten rahoilla ei maailmankaikkeuden jatkuvaa muutosta lopeta,vaikka nämä jumaliksi itsensä korottaneet psykoosipellet niin luulevatkin.

Käyttäjän OksanenIlona kuva
Ilona Oksanen

"ACEA muistuttaa, että dieselautojen hiilidioksidipäästöt ovat pienempiä kuin bensiiniautojen. Niinpä bensiiniautojen uusi suosio nostaa EU-alueen hiilildioksipäästöjä, sillä vaihtoehtoisilla polttoaineilla kulkevien autojen markkinaosuudet ovat varsin vaatimattomia"

Bensiiniautojen suosio kasvaa Euroopassa – dieseleiden myynti väheni

https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/ben...

Siellähän ne kaupunkivihreät ajelevat taxeilla ja tila-autoilla ympäri ämpäri suomen mantuja ja dieselillä nimenomaan.Näiden sisäpiirisakin autotallesist alöytyy myös ne saastuttajat ja ökyveneet satamista..Että voi,voi kuinka on kiva myös lennellä edes takaisin eu-päämajan ja suomen väliä ykkösluokassa jne.

Esko Lallukka

Eihän se ensimmäisessä luokassa saastuta!

Käyttäjän MarttiHaverinen kuva
Martti Haverinen

Dieselautosta saa muunnettua biokaasuauton pienillä kustannuksilla. Sitten kun biokaasu on lyönyt itsensä läpi, ei tässä ole mitään ongelmaa.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

"...ja myös teollisuuden kilpailukyky kohennee logistiikkakustannusten alennuttua."

Haluaisitko esittää hiukan tarkempaa spekulaatiota siitä, millainen esittämäsi ratkaisun vaikutus teollisuuden logistiikkakustannuksiin ja erityisesti sen kilpailukykyyn olisi?

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset