Pian matkustetaan jälleen hevoskyydillä?
SDP julkisti ilmastonpoliittisen ohjelmansa. Siinä halutaan kieltää polttomoottorilla käyvät autot ja korvata ne sähköautoilla.
Autotalli.com:issa Teslan keskihinta on karkeasti 276 500 euroa. Omakotitalojen keskineliöhinta on 2655 euroa ja sadan neliön omakotitalo on karkeasti 265 500 euroa. Teslat maksavat siis keskimäärin enemmän kuin 100 neliön omakotitalo. Tavallisella palkansaajalla, saatika pienituloisella, ei tule koskaan olemaan varaa Tesloihin. Antti Rinteellä ja muilla sosiaalidemokraattien eliitillä on ehkä vara sähköautoihin, mutta me muut joudummekin sdp:n unelman toteutumisen jälkeen tyytymään polkupyöriin tai matkaamaan ajassa 100 vuotta taaksepäin ja ryhtyä hevosen omistajiksi.
Perheellisenä ihmisenä ja palkansaajana täällä Itä-Suomessa sitä aina välillä miettii, mitä joidenkin poliitikkojen päässä oikein liikkuu. Vakavasti otettavia tavoitteita ei voi rakentaa toiveiden varaan, jonka SDP näyttää tässä tehneen. He nimittäin luultavasti toivovat, että sähköautojen yleistyminen laskee niiden hintaa. Kannattaa kuitenkin muistaa, että puolet pois 276 500 eurosta on suurinpiirtein 138 000 euroa eli edelleenkin sikamainen hinta tavalliselle ihmiselle. Lisäksi on muistettava ettei sähköautokaan ole täysin päästötön. Sähköautot ja niiden akut pitää valmistaa, tämä syö energiaa ja materiaaleja. Sähköautojen käyttämä sähkö pitää myös valmistaa jollakin keinolla.
On ensiarvoisen tärkeää, että Suomi on maa, jossa on mahdollista elää, asua ja liikkua kohtuuhinnalla. Tämä luo pohjan hyvälle taloudelle ja työllisyydelle.
Kannatan sähköautoja, toki en kieltojen avulla. Hinnat on tosiaan vielä korkeita taviksille.
Itse jo 199o luvulla pääsin ajamaan sähköautoa ja se oli kivaa. Myös Nissanin ekaa sähköautoa oon ajanut ja kyllä se perusauton voittaa.
Ilmoita asiaton viesti
Autotalli.com-myymälässä näyttää olevan ”Tesla testiauto” hintaan 1234567€, mutta se ei ole oikea vaan ”virtuaalinen”.
Kallein Tesla on oikealta hinnaltaan 167 575€. Käytettyjä saa jopa alle 100 000€.
Eli kalliiksihan se tulisi SDP:n ilmasto-ohjelma, mutta blogin lukemissa on pientä säätämistä.
Muutoin SDP kaiketi yrittää kalastella vihreiden vesillä. Pitemmästi blogissani:
https://roskasaitti.wordpress.com/2019/01/21/sdp-h…
Ilmoita asiaton viesti
Olin just korjaamassa. Toki on myös huomattava, että kilowattilehmien hinnat laksevat määrien kasvaessa ja merkkejä on muitakin kuin Tesla.
Kokonaan toinen asia on se, ettei ilmastoa sähköautoilla muuteta.
Ilmoita asiaton viesti
Sinäkin näköjään luit pelkästään Iltiksen otsikon ja ryntäsit bloggaamaan. Aiotko korjata munauksesi? No toisaalta mitäs pienistä, kun koko blogisivustosi on täynnä junk science-houretta.
Ilmoita asiaton viesti
Lämmin maitokaakao näin iltasella saattaisi rauhoittaa oloa? Sitten voisi rauhoittuneena joko lukea ajatuksen kanssa tai mennä nukkumaan.
Ilmoita asiaton viesti
Kannatatko Sdp:n esittämiä näkemyksiä Suomen liikenteen sähköistämisestä?
Kyllä
5%
En
91%
Vaikea sanoa
4%
Ääniä yhteensä 36643
Ilmoita asiaton viesti
Paljonko maksoi ekat matkapuhelimet 90-luvulla, ja oliko niihin kaikilla varaa?
Jos persujen mielestä kehitys pysähtyy nyt vuoteen 2019, niin sitten asia on tietysti niin. 🙂
Älkää kuitenkaan olettako, että me muut jäämme kiinni menneisyyteen teidän kanssanne.
Kehitys kehittyy, paitsi tietysti persussuomalaisten mielestä kaikki oli niin paljon paremmin ennen.
Ilmoita asiaton viesti
10000 markkaa oli Nokia joka kaveri osti joskus 30vuotta sitten
Ilmoita asiaton viesti
Jooh, mutta demareiden ehdotus/vaatimus oli vain lievästi kärjistäen luokkaa:
”V. 2040 puolet suomalaisten autokannasta lentää ja ei-lentäviä autoja ei saa enää tuottaa. Alkakaa köyhimys kansalaiset jo säästämään, mikäli maksavatkin vähän enemmän kuin mihin olette tottuneet. Pitäähän teidän töissä kulkea kuitenkin.”.
Ei välttämättä ihmekään etteivät useimmat suhtaudu ihan myötämielisesti ja valtaosa heistä ei ole persuja.
Ilmoita asiaton viesti
Kierosti ajatellen demarit eivät ehkä halua seuraavaan hallitukseen, koska siellä päätösten teko romahduttaisi heidän kannatuksensa totaalisesti. Joten he löytävät mahdollisimman typerän idean ja esittävät sen menettääkseen vähän kannatustaan jäädäkseen oppositioon 😉 taitolaji tietenkin menettää vain vähän kannatusta eikä liian paljon.
+++++
Uskon tosin että demarijohto leijailee ihan aidosti vain eri sfääreissä verrattuna useimpiin kansalaisiin – ajoittain moinen selvästi näkyy. Se lienee todennäköisin vaihtoehto.
Ilmoita asiaton viesti
Kommentoija Ovaskainen ajattelee niin kierosti, etten usko demarien kykenevän vastaavaan.
Ilmoita asiaton viesti
Vaikuttaa että sdp on ruvennut ajamaan vaalikampanjaa itseään vastaan.
Ilmoita asiaton viesti
Ei 15 vuoden kuluttua juuri kukaan osta muuta kuin sähköauton, koska niiden käyttöominaisuudet ovat ylivertaiset nykyisiin nokivasaroihin verrattuna. Joten markkinat hoitavat asian täysin riippumatta siitä, mitä SDP sanoo.
Ilmoita asiaton viesti
Se on kiva se. Eli voimmekin siis huoletta heittää tuollaisen kieltopolitiikan mäkeen ja ihmetellä demareiden halua tuhota kannatustaan. Vaikuttaa melkein täydeltä poliittiselta itsetuhoisuudelta.
Ilmoita asiaton viesti
15 vuoden kuluttua vihreät kieltää sähköautot, koska…
Ilmoita asiaton viesti
…. silloin on tarjolle tullut joitakin uusia härpäkkeitä joiden valmistusta ja myyntiä täytyy keinotekoisesti lisätä. (Sivuhuomautus: tässä sähköautojen lobbaamisessa ei ole kysymys päästöjen vähentämisestä, koska noilla tempuilla päästöt selvästi kasvaisivat. Siinä on kysymys myynnin edistämisestä. Käytössä olevien toimivien järjestelmien poistaminen, ns. keinotekoinen vanhentaminen, on varmimpia myynnin lisäämisen keinoja).
Ilmoita asiaton viesti
#11:
Jos käyttöominaisuudet ja hinnat ovat 10 -15 vuoden kuluttua ylivertaiset, niin markkinat hoitavat. Ja markkinoiden hoidettavaksi tämä on viisainta jättääkin.
Ilmoita asiaton viesti
Otsikko on pahasti pielessä: Mistähän niitä hevosia saataisiin kun suomenhevoskanta on siinä 20 000?
Ilmoita asiaton viesti
Kyse oli uusista polttomoottoriautoista. Niiden myynti kiellettäisiin, ideoi SDP. Ja tilalle sähkö- ja muita vähäpäästöisiä, ei pelkästään sähköautoja. Kannattaisi iltapäivälehdistäkin lukea muutakin kuin vain otsikot.
Ilmoita asiaton viesti
Minä näen tämän uusienkin polttomoottoriautojen kieltämisen ongelmallisena, jos koko muu EU ei ole mukana. Miten suhtaudutaan muista EU-maista tuotuihin polttomoottoriautoihin tai siihen, että niitä jälleenmyydään Suomessa? EU:ssa on ainakin jonkinlainen tavaroiden vapaa liikkuvuus.
Toki ymmärrän sen, että uusien polttomoottoriautojen kielto Suomessa olisi joka tapauksessa taloudellinen suurkatastrofi.
Ilmoita asiaton viesti
Lasta ei kannattaisi asettaa äitinsä poliittisen pyrkyryyden mannekiiniksi.
Ilmoita asiaton viesti
Erityisesti pidän huonona ideana samaan aikaan lisätä sähköautoja ja kieltää lyijyakut.
Ilmoita asiaton viesti
Ja persuissa taas mitä isot edellä sitä pienet perässä. Toimi (ent. Kd) aloitti valehtelun ja Sanna jatkaa.
Olen jo vastannut tuolla Toimin blogissa, mistä oikeasti on kysymys! Käy Sanna sinäkin sieltä kurkkaamassa, ellet jaksa lukea SDP:n ilmastopoliittisesta ohjelmasta oikeaa tietoa.
Persuille noin yleisesti suosittelen kyllä lukemista mahdollisimman hitaasti ja ajatuksella, jotta tekstien sisältö tulisi edes auttavasti ymmärretyksi.
Ilmoita asiaton viesti
Näillä pakkasilla en haluaisi rajoittaa lämpenemistä ainakaan yhtään.
Ilmoita asiaton viesti
En minäkään – näillä pakkasilla:-)
Mutta nämä taitavat olla kuitenkin poikkeuksia niin nyt kuin jatkossakin.
Ilmoita asiaton viesti
Voi olla, mutta kokonaisuudessaan ei olisi pahitteeksi, että Suomen ilmasto lämpenisi. Viime kesänä oli hiukan normaalimpaa inhimillistä lämpöä joitakin viikkoja, muta se on harvinaista herkkua täällä.
Ilmoita asiaton viesti
Ei minuakaan lisälämpö yhtään haittaisi, kun sen vain saisi pidettyä Suomenlahden, Pohjanlahden ja Vienanmeren välisellä alueella:-)
Mutta kun tahtoo mokoma levitä ympäri pallon.
Ilmoita asiaton viesti
Yök. Ei kiitos loskatalvia! (Eikä viime kesän tapaisia kaiken kuivaavia kesiä.)
Ilmoita asiaton viesti
Maapalloa täytyy varjella ensisijaisesti niin, että täällä olisi ihmisen hyvä olla. Luonnon- ja ilmastonsuojelutoimet, jotka vievät ihmisoikeudet ja ihmisten elintason mennessään herättävät kysymyksen, mitä varten ympäristöä ja ilmastoa oikeastaan pelastamme.
Ilmoita asiaton viesti
Osuit nappiin!
Ilmoita asiaton viesti
Tekstissä pitäisi kertoa Nissan Leafin, Renault Zoen tai muun kansanomaisen sähköauton hinta.
40 000 eur on kalliimpi kuin vastaavat polttomoottoriautot, mutta halvempi kun loistoauto Tesla.
Ilmoita asiaton viesti
Kielteisen päätöksen saaneiden turvapaikanhakijoiden pakkopalautukset tulisi toimeenpanna ainoastaan ekologisesti kestävin tavoin ja ottamalla huomioon ilmastonmuutos.
Ehdotankin purjelaivan käyttöä, tässä tapauksessa Suomen Joutsenta.
Purjehdus esimerkiksi Irakin rannikolle Persianlahden pohjukkaan olisi samalla upea globaali näyttö suomalaisten kansallisesta tavasta vastata kansainvälisiin haasteisiin.
Ilmoita asiaton viesti
Mitä tästä foorumista kertoo se, että kaikkien kirjoitusten suosituimman kirjoituksen ensimmäinen linkki kertoo SDP:n linjasta seuraavaa:
”Suomen autokannasta löytyvien täyssähköautojen, vetyautojen sekä ladattavien hybridien sekä muiden ns. vähäpäästöisten autojen yhteismäärä on nostettava vain reilussa kymmenessä vuodessa huimaan 750 000 autoyksilön kokonaislukuun. Lisäksi ”seuraavalla hallituskaudella tulee laatia aikataulu uusien polttomoottoriautojen kieltämiseksi henkilöliikenteessä”
Ja blogin kirjoittaja kertoo ydinviestinään SDP:n ohjelmasta: ”Siinä halutaan kieltää polttomoottorilla käyvät autot ja korvata ne sähköautoilla.”
Yksinkertaistus on toisaalta hienoa ja arvostettavaa, mutta usein olisi ennen sitä hyvä ymmärtää jotain itse asiasta.
Nyt näin ei tapahtunut. Mikä mahtaa olla kirjoittajan tuntemus muista ns vähäpäästöisistä, mistä tuossa puhuttiin?
Hevoskyyti?
#VMP
Ilmoita asiaton viesti
Antikainen, ei ehkä kannattaisi kirjoittaa blogeja asioista joista ei mitään ymmärrä.
Ilmoita asiaton viesti
Niinpä, jopa tämä:
”tai matkaamaan ajassa 100 vuotta taaksepäin ja ryhtyä hevosen omistajiksi.”
Se vetohevoskanta kun on romahtanut 100 vuoden takaisesta.
Ilmoita asiaton viesti
Sähkökikotinlobbarit hieroo jo karvaisia käsiään kun on pikavoittoja odotettavissa.
Pakollakaan tavallisella duunarilla ei ole uuteen sähköhylsyyn varaa, varsinkin jos on jo uudehko lainavetoinen polttomoottoriauto alla.
Jos sähköauto on 5-6 vuoden päästä vaihtokunnossa ja edessä on melkoisen kallis akuston vaihto niin ”köyhiin” asti nämä markkinat ei ulotu ihan heti.
Ehkä 15v päästä voi olla akkutekniikka kehittynyt riittävästi tai sitten ei.
Siihen asti että näitä on markkinoilla riittävästi kannattaisi ehkä suunnata katseet ja tuet etanoli ja kaasumuutoksiin, jos takana on ”päästöjen” vähentäminen.
Onneksi demarit oli niin rohkeita(tyhmiä) että julkaisivat tämän hyvissä ajoin ennen vaaleja niin äänestäjät ymmärtää kiertää kaukaa tuon porukan.
Ilmoita asiaton viesti
Tekstisi pohjalta oletan kaima, että et ole lukenut SDP:n ohjelman tuota kohtaa.
Tai sitten kuulut niihin täälläkin esiintyviin moniin persuihin, jotka ovat oppineet lukemaan auttavasti, mutta eivät vielä ymmärrä lukemaansa.
Ilmoita asiaton viesti
Kyyllä tohon kohtaan asti ainakin osasin tavata.
”Vähä- ja nollapäästöisten autojen määrän lisäämiseksi tarvitaan selkeät tavoitteet.
KAISU-suunnitelman 250 000 auton tavoite vuonna 2030 on riittämätön. SDP tukee
Smart Energy Transition hankkeessa esitettyä 750 000 vähä- tai nollapäästöisen auton tavoitetta vuodelle 2030. Seuraavalla hallituskaudella tulee laatia aikataulu uusien poltto-moottoriautojen kieltämiseksi henkilöliikenteessä ja biopolttoaineisiin siirtymiseksi raskaassa liikenteessä. Lisäksi on otettava käyttöön riittävät taloudelliset ohjauskeinot sähköautokannan kasvattamiseksi ja panostettava latausinfrastruktuurin kehittämiseen.”
Jos ja kun olet demari niin kerro rohkeasti mitä noi riittävät taloudelliset ohjauskeinot ovat jos eivät ”pakottamista” ?
Ja tiedätkö lainkaan mikä päästöpommi se on jos 750 000 toimivaa autoa korvataan samalla määrällä sähköautoja, todennäköisesti et.
Ilmoita asiaton viesti
Sähköautot kuluttavat keskimäärin 0,2 kilowattituntia kilometriä kohden, joten jos jokaisella autolla ajettaisiin keskimäärin 20.000 kilometriä, niin keskimääräisen auton vuosikulutus oli neljä megawattituntia. Miljoonan auton kulutus vastaisi silloin neljän terawattitunnin energian.
Olkiluodon nykyinen ydinvoimala tuottaa noin 15 terawattituntia, joten 25-30% moisen ydinvoimalan tuottamasta sähköstä kuluisi miljoonalle autolle. Kun Suomessa on kuitenkin noin kolme miljoonaa autoa, niin voidaan karkeasti todeta, että sähköautojen vaatima energia olisi yhden ydinvoimalan luokkaa. No, vihreät tietenkin ehdottaisivat, että tuo korvataan tuuli- ja aurinkoenergialla …
Ilmoita asiaton viesti
No niin! Löysithän sinä oikeaan paperiin. Kuten huomasit, se ei ollutkaan ihan sellainen, kun ensimmäisestä iltalehtien otsikosta olisi voinut lohkaista.
Mutta älä ole turhan vaatimaton. Tuo 750000 autoa on pisara meressä. Maailmassa on jo yli 1000 miljoonaa autoa ja lisää tulee lähes 100 miljoonan vuosivauhtia. Valitettavasti vain tuostakin 100 miljoonasta taitaa suurin osa mennä ensikäyttöön, eivätkä korvaa vanhaa kalustoa.
Tästä syystä autokantaa pitäisi uusia paljon nykyistä nopeammin, mutta pyrkien vähäpäästöisempiin sellaisiin, koska muuten hukumme liikenteen saasteisiin.
Mitä muuten itse tarkoitat toimivalla autolla, joka korvataan esimerkiksi sähköautolla ja luodaan mainitsemasi päästöpommi? Minä tarkoitan sellaista käytettyä autoa, josta tänäkin päivänä luovutaan uutta ostettaessa. Ei kenelläkään liene tarkoitus, että juhannuspäivänä 2030 pannaan ne yhtä aikaa vaihtoon.
On silti parempi asettaa niitä tavoitteita nyt kuin liian myöhään. Tottakai taloudelliset ohjauskeinot tuntuvat monista hankalilta, mutta niitäkin voidaan asetella – kuten jo tiedämme – siten, että maksat vähemmän maksuja vähäpäästöisestä tai päästöttömästä ja enemmän, jos haluat ”tuprutella”. Sekin taitaa olla sitä valinnan vapautta, mitä niin kovasti tänä päivänä suositellaan.
Järkevintä olisi tietysti, että luopuisimme osin oman auton käytöstä, päätyisimme julkisen liikenteen kehittämisessä uusille poluille, hankkisimme entistä enemmän yhteiskäyttöautoja jne. Tämä nykyinen polku johtaa mahdottomuuksiin!
Jenkeissä on jo nyt lähes 700 autoa 1000 asukasta kohti, joten se ei voine olla meidän eikä oikein kenenkään järkevän tavoite. Se tarkoittaisi koko maailman mittakaavassa n. 5 miljardia autoa. Ei tunnu hyvältä sen enempää kuin mahdolliseltakaan.
Sitten on vielä oma lukunsa nämä meidän suuret sankarit – oikein legendat – kuten joku entinen lätkän pelaaja Selänne, joka tarvitsee 40 auton kokoelman, että pääsee liikkumaan. Eikä ole ainoa!
Ilmoita asiaton viesti
Toi Selänne ”kortti” osoitti että olet kateellinen vanha P . Mullakin on monta jenkkiautoa, kerro paljonko ne saastuttaa kun en perkele pysty ajamaan kuin yhdellä kerrallaan. Kahteen on muuten parhaillaan menossa etanolimuutos!!
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä kaima!
Nyt kyllä iskit tuolla perinteisellä kateus-väitteellä kirveesi kiveen. Minulla ei ole pienintäkään syytä kadehtia Selännettä sen enempää kuin ketään muutakaan – paitsi Peterin Arskaa, kun se vei minulta nuorena likkakaverin:-).
Otin Selänteen, kun hän on ollut julkisuudessa autoineen – tilalla olisi voinut olla joku muukin – esimerkiksi siitä, miten me suomalaiset suhtaudumme autoihin, autoiluun ja autojen omistamiseen. Ei suinkaan siten, että auto on vain kulkuväline päästä paikasta A paikkaan B, mikä useimmiten onnistuisi kymmenillä muillakin tavoilla kuin omalla henkilöautolla, vaan pitämällä autoa jonkinlaisena statussymbolina; merkkinä siitä, että on pärjännyt elämässään.
Erityisesti keskiluokasta ponnistavan – kuten Teemukin – saavuttaessa riittävän elintason, osoitetaan se mm. hankkimalla alle Mersu tai muu vastaava. Joissakin tapauksessa mennään niin pitkälle, että ryhdytään keräämään autoja, kuten mainitsemassani tapauksessa hän tekee.
Tämän ajattelutavan vuoksi meidän on niin vaikeaa ajatella omasta autosta luopumista tai edes käytön vähentämistä. Mielestäni pääsisimme asiassa eteenpäin, jos olisimme valmiit edes vähän kerrallaan siirtymään vähäpäästöisiin tai päästöttömiin kulkuneuvoihin. Ei kertarysäyksellä, vaan niin kuin nytkin, ostamalla vanhasta luopuessamme joko hybridi-, täyssähkö- tai kaasuauton.
Toivottavasti nykyisen hallituksen jälkeen istuva viisas sosialidemokraattisvetoinen hallitus on valmis esittämään asiaa eteenpäin vievän poliittisen ohjelman keppeineen ja porkkanoineen (toki porkkanapainotteisena!)
Ilmoita asiaton viesti
Onneksi demarit on yksin hourailunsa kanssa.
Iltapulun ”äänestys”, 91% ei ole samaa mieltä demarien kanssa.
”Ääniä” yhteensä 46500 .
Ilmoita asiaton viesti